Gutenberg reloaded

tun-si-carte.jpg

Frate, problema e ca eu am inceput sa scriu pe acest blog din motivele pe care le cunoasteti, nu ca sa se holbeze toti la mine. Ma trezesc ca ma mai suna cate unul sa ma intrebe ce am mai scris nou, ca de ce nu ii dau si lui pe mail, sau mai rau, imi scriu necunoscuti care se oftica daca nu scriu ceva in fiecare zi. E chiar una care ma pupa de cate ori imi scrie ceva pe forum. Adriana, nu te supara, nu ma mai pupa ca imi faci probleme. Plus ca eu nu cred ca esti o persoana reala, cred ca esti o plasmuire care incearca sa imi intoxice viata. Oricum, azi m-am certat cu un prost care vroia sa dispara cartile. Auzi: “Cartile sunt doar un suport, in curand o sa asimilam toate informatiile de pe Internet, de pe DVD-uri etc”. Hmmm… De acord, lumea se tampeste. Cartile insa nu or sa dispara. In plus nu cred ca e corect ca cineva care nu stie tabla inmultirii sa vorbeasca despre viitorul cartii ca suport informational. “Nu stiu tabla inmultirii pentru ca am calculator si nu trebuie sa tin minte”. Prietene, nu stii tabla inmultirii pentru ca esti prost. Despre alte moduri de a asimila informatia, corect, aceste moduri apar si sunt in continua expansiune, ca si prostia societatii. Numerosi oameni de stiinta, avand ca obiect al cercetarii asimilarea informatiei si ca material de studiu un butoi de wisky concluzioneaza in zilele noastre ca este mult mai usor sa inveti daca ti se prezinta informatia intr-un mod grafic, animat sau eventual tridimensional, dar in orice caz accesibil, nu foarte complicat. Eroarea este majora, si retardarea subiectilor este exponentiala. Este adevarat ca se invata mai usor, informatia este retinuta imediat si fara efort, dar sunt doua componente care impiedica procesul asimilarii si procesarii informatiei pe termen lung, atat cat a fost ea asimilata. In primul rand, informatia vizuala este stocata intr-o memorie de scurta durata urmand a fi procesata in timpul somnului si a fi depozitata intr-o memorie de mai lunga durata. In acest proces se pierde cea mai mare parte a informatiilor dobandite. A doua zi nu mai tii minte nici macar 30% din ceea ce ai vizionat. Al doilea proces negativ este acela ca informatiile primite nu sunt legate intre ele prin rationamente, nu implica procese de gandire aditionale care sa fixeze informatiile intr-o structura informationala. In acest fel informatia dobandita este inutila sau aproape inutila deoarece nu poate constitui baza pentru un rationament solid. Spre deosebire de procesul superficial al invatarii dupa informatia grafica procesul invatarii din carte implica procese mult mai ample la nivelul creierului, ceea ce conduce la o fixare mult mai solida a informatiei, dar mai mult decat atata, deoarece pana la urma informatia tot se uita daca nu este folosita, conduce la formarea unui proces de rationare si la fixarea unor elemente de baza in cadrul acestui proces de rationare, elemente de baza ce pot conduce ulterior la recrearea informatiei originale din restul informatiei asimilate. Trebuie sa nu se uite ca explozia de cunostinte care a luminat Europa dupa inventarea tiparului, care a dus la raspandirea in cadrul maselor a cunostintelor stiintifice si care a creat si modelat societatea in care traim azi s-a datorat in exclusivitate cartilor. Nu este vorba atat despre informatia transmisa, ci mai ales de modul in care omul s-a autoeducat sa asimileze informatia si a invatat sa rationeze cu informatia primita. Daca ar fi aparut brusc calculatorul in locul cartii? Pai evolutia societatii s-ar fi inghetat in stadiul in care se afla, dupa parerea mea, deoarece ar fi fost inlaturat procesul de rationare, bineinteles inlocuit de o vasta cultura pornografica. Din pacate prietenul meu nu este capabil sa inteleaga asta, si probabil asemeni lui sunt 80% dintre membrii societatii contemporane. Un alt argument cretin este acela ca la un moment dat o singura persoana nu ar mai fi capabila sa asimileze informatia din domeniul in care activeaza si de aici dependenta de tehnologia video. Unei astfel de ineptii nu i-am gasit nici un fel de justificare. In primul rand de aceea s-au inventat specializarile – pentru ca sa poti cunoaste majoritatea notiunilor dintr-un domeniu de activitate si TOATE motiunile din aria ta de specializare. In plus, trebuie sa si creezi, cu alte cuvinte sa iti aduci aportul la cumulul global de cunostinte. Stau si ma gandesc, acum 500-600 de ani, probabil oamenii aveau aceleasi preocupari, isi inchipuiau ca nu exista oameni care sa poata cuprinde intelepciunea dintr-o carte intreaga. Din fericire omul a evoluat. Din nefericire, este un lucru cert, in clipa in care vom deveni incapabili sa asimilam informatii prin rationament, evolutia noastra ca indivizi s-a incheiat si incepe declinul nostru puternic ca specie. Deci celor care isi doresc disparitia cartii le urez: Sa-mi sugeti pula intens! Ah! Si mai e ceva. Exista scoli cu “revolutionara” metoda se invatare “Step by step”. Ce vrea sa spuna metoda asta, adica elevii invata in ritmul in care pot invata, fara a fi fortati sa asmileze. Acest fel de invatare este probabil adecvat pentru copiii handicapati, refuz sa cred ca odrasla vreunui semen de al meu care nu are cine stie ce probleme la creier nu este in stare sa invete astfel incat sa poata asimila bruma de cunoastinte dintr-un an scolar. Metoda este bine inteles o invitatie catre lene si prostie, nu are nici o legatura cu crearea de membri valorosi pentru societate. Probabil cei care invata acum la “Step by step” sunt cei care vor cere maine desfiintarea cartilor. Sa ne fereasca Dumnezeu de prosti, ca de restul ne putem feri si singuri.

One Response to “Gutenberg reloaded”

  1. Petre Says:

    Bine ca esti tu destept.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: